Grupul auto german Volkswagen a recunoscut ca a apelat la o inselatorie in timpul testelor oficiale din SUA legate de cantitatea de substante poluante emise de cateva modelediesel lansate in ultimii ani. In aceste conditii, cum va fi afectata compania? Dar piata auto?
Agentia americana pentru Protectia Mediului din SUA (EPA) a descoperit ca nivelul de noxe era, in realitate, de pana la 40 de ori mai mare decat cel inregistrat la verificarile oficiale.

Articol publicat în 23 Septembrie 2015. Link: Scandalul Volkswagen.

Conducerea grupului auto a recunoscut inselatoria. Seful grupului auto, Martin Winterkorn, si-a cerut scuze si a transmis ca “manipularea datelor nu mai trebuie sa se intample niciodata la VW”.
Deja compania simte efectele inselatoriei. Actiunile companiei sunt in scadere, iar liderii din Germania si Franta au cerut extinderea verificarilor la toti constructorii de pe Batranul Continent, pentru a fi siguri ca astfel de practici nu reprezinta o cutuma. Mai mult, Martin Winterkorn ar putea fi demis.
In Romania, Volkswagen este al doilea jucator in industria auto, cu vanzari de 6.200 de masini noi, in primele 8 luni din 2015, fiind depasit doar de Dacia. De asemenea, mai mult de jumatate dintre masinile vandute – 3.862 – sunt diesel, arata datele APIA. Insa reprezentantii Registrului Auto Roman (RAR) ne linistesc. Ei au anuntat ca verifica toate masinile provenite de pe pietele externe, insa in Romania nu a intrat niciun autovehicul din SUA marca Volkswagen, produs in perioada 2008 – 2015.

Nici analistul Romulus Oprica, Ph.D. Senior Researcher & Managing Partner la firma de analiza si cercetare de piata BrandBerry, nu considera ca ramura din Romania a companiei va fi afectata, dupa cum ne-a explicat intr-un interviu acordat Ziare.com.

Ce semnale transmite aceasta inselatorie? Care este impresia dvs, la prima vedere? Cat de grava este situatia? Cat de mult sunt implicati cei din management?

Din punct de vedere economic, la nivel global, (grupul) VW va avea foarte mult de suferit pe termen scurt-mediu, pentru ca pietele de capital reactioneaza brutal la astfel de inselatorii. De altfel, VW a pierdut doar azi (marti – n.red.) capitalizare de circa 15 miliarde de dolari si, tinand cont de exigenta reglementarilor din piata SUA, sansele unei amenzi “record” sunt mari.

Este, evident, o grava problema de management pentru ca acel soft de “ascuns” noxele nu ar fi putut fi implementat fara stiinta top-managementului.

Cat va avea de pierdut VW?

Daca ar fi fost doar o problema tehnica involuntara, situatia ar fi fost mult mai usor de gestionat pentru VW. Au mai fost astfel de cazuri si la alte companii, care au reusit sa transforme problema in avantaj printr-un abil mesaj de “customer care” (serviciu clienti – n.red.).

In cazul acesta, situatia nu poate fi gestionata, pentru ca tocmai esenta serviciului de customer a fost distrusa: fapta a fost voita. S-a dorit inselarea autoritatilor si, implicit, a clientilor.

Scandalul poate distruge faima masinilor germane?

Nu va fi distrusa “iluzia masinilor germane” si sunt convins ca rivalii de la BMW si Mercedes vor utiliza prostia VW in favoarea lor. Dar da, pentru nationalistii americani va fi un bun motiv sa comande Ford si nu o masina “europeana”.
Care sunt sansele sa isi revina grupul auto german din acest scandal? Si cum?

Problema cea mai mare a VW in relatie cu clientii nu este falsificarea nivelului noxelor in testele oficiale, ci falsificarea consumului real al autoturismelor lor. Clientul nu-si cumpara un autoturism pentru noxe pe care (nu) le emite, ci pentru ca la un nivel scazut de poluare plateste taxe mai putine.

Aici este problema statului, de unde si, cel mai probabil, amenda pe care o va primi in SUA (si, iarasi probabil, in Europa). Insa, cand iti afecteaza in mod direct buzunarul printr-un consum mai ridicat decat cel promis, devine problema clientului.

Daca VW va reusi sa demonstreze ca nu a afectat finantele personale ale clientilor si ca ofera standarde ridicate de calitate si siguranta combinate cu un consum redus, este foarte probabil ca pe clientul obisnuit, care nu este majoritar ecologist, sa nu-l intereseze prea mult scandalul. Daca nu va reusi acest lucru, este posibil ca VW sa aiba parte si de ceva procese colective.

VW e un jucator important inclusiv pe piata din Romania. Cum va fi afectata compania in tara noastra? Va avea ecou acest scandal?

In niciun fel.

Credeti ca autoritatile din Romania ar trebui sa ia masuri? Sau cele europene? Care ar fi acestea? Ar putea fi schimbat ceva in legislatie ca sa opreasca astfel de practici?

In mod cert acest lucru se va intampla, mai intai la nivelul UE, apoi in toate statele membre, iar acest lucru va duce la schimbarea legislatiei.

Daca regulile se vor inaspri, iar regulamentele europene referitoare la noxe vor fi mai stricte, vor fi afectate vanzarile masinilor diesel? E posibil ca masinile pe motorina sa isi piarda din competitivitate, mai ales pe segmentul inferior al pietei? Practic, e posibil sa asistam la un declin serios al masinilor diesel, per total?

Totul depinde de costul final al clientului (pretul masinii+taxe+consum). Daca in ecuatia aceasta, costul unui diesel este mai mic decat al unui autoturism pe benzina, atunci nu.

Totusi, cu evolutia tehnologiei, este posibil ca diferentele sa devina nesemnificative si atunci da, un autoturism pe benzina, care este mai eco-friendly decat unul diesel, sa devina o optiune naturala pentru cei mai multi clienti. Ramane de vazut.

Foto credit: http://www.polaris.com/

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *