Ford a anuntat de curand ca va investi 200 de milioane de euro la fabrica din Craiova, unde va produce o noua masina. Decizia a fost luata in contextul unei piete auto care-si revine dupa criza si prabusirii pretului petrolului, doua lucruri ce au impulsionat achizitia de automobile mici si ieftine.

Mini-SUV-ul EcoSport va fi al doilea model realizat de constructorul american in Romania, dupa B-Max, a carei productie a inceput in 2012.

“Anuntul vine ca urmare a discutiilor productive pe care Ford le-a avut cu Guvernul Romaniei pentru a dezvolta un cadru de lucru pozitiv si care sa ajute compania Ford in perioada de tranzitie de la actuala sa investitie la aceasta noua oportunitate, pentru a putea mentine competitivitatea la nivel global a fabricii de productie de la Craiova”, se arata in comunicatul companiei.
Modelul EcoSport este vandut, in prezent, de catre grupul american in Europa, cu exceptia Rusiei, si este construit la o fabrica din India.

Material apărut în Ziare.com în 30 Martie 2016. Link.

Dupa ce modelul va fi produs si la Craiova, incepand din toamna anului 2017, fabrica Ford din India va construi modelul EcoSport pentru piata indiana si pentru alte piete din afara Batranului Continent.

Vanzari in crestere

“Cert e ca e mult mai ieftin sa produci in Europa pentru piata din Europa (si, de ce nu, Nordul Africii) ; iar aici Romania are avantajul de a avea personal calificat la un cost (inca) mai mic decat in Europa Occidentala. Ford are deja o fabrica la noi, deci este o decizie calculata de a produce tot in Romania”, a explicat analistul auto Romulus Oprica, Ph.D. Senior Researcher & Managing Partner la BrandBerry, pentru Ziare.com.

Jim Farley, presedinte si director general al Ford Europa, a spus ca vanzarile de EcoSport au crescut anul acesta cu aproape 30%.

Insa este, totusi, momentul oportun sa fie mutata productia modelului in Europa? Se va mentine acest trend pozitiv?

Ford se asteapta ca segmentul SUV-urilor de mici dimensiuni sa ajunga la vanzari de circa 1,5 milioane de masini pe an pana in 2017, ceea ce reprezinta o crestere de 35% fata de 2015.

“Rezultatele studiilor pe care noi le-am facut ma fac sa cred ca piata isi va mentine trendul, clientii principali ai acestei categorii de autoturisme fiind femeile, care isi doresc o masina sigura (ceea ce un SUV mic inspira), dar care sa nu fie dificil de condus si parcat in oras (ceea ce, din nou, un SUV mic ofera). Este optiunea de luat in calcul pentru o a doua masina in familie”, a sustinut Romulus Oprica.

“Chiar daca pretul la carburant a scazut si, cel putin in Occident, economia da semne ca s-ar fi redresat, criza prin care am trecut a schimbat structural modul de evaluare al produselor, implicit al autoturismelor. Este adevarat ca autoturismul este un simbol, un maker de status, dar chiar si asa fiind clientii sunt mult mai atenti la sumele investite. Acesta este motivul pentru care piata SUV-urilor mici a crescut”, a adaugat analistul.

Ce asteapta americanii de la noi

Vestea producerii unui nou model de masina este una buna pentru piata auto din Romania, care da semne clare de revenire dupa criza din 2008-2009.

In primele doua luni din 2016, numarul inmatricularilor de autoturisme noi a inregistrat o crestere de 24,3%, fata de avansul de 10,1% inregistrat in Europa, arata datele publicate de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

In perioada ianuarie – februarie 2016 au fost vandute in Romania 10.899 autoturisme, in crestere fata de perioada similara din 2015 – 8.768 vehicule. Tara noastra s-a situat pe locul trei in Europa, dupa avansul procentual, fiind intrecuta doar de Cipru – 47,2% si Irlanda – 35,5%.

Dar mai exista si alte motive in afara de cresterea robusta a pietei auto autohtone pentru care americanii au decis sa investeasca in tara noastra?

“SUA au in Romania un scut anti-racheta si un interes strategic imens in aceasta zona. Lupta pentru suprematie aici, acum, se da mai ales cu armele economiei. Este posibil ca acesta decizie, de a investi 200 milioane euro in fabrica de la Craiova, sa aiba in spate si un argument strategic de alta natura, nu doar pur economica. Ceea ce e un lucru bun”, a opinat Romulus Oprica.

Ce facem cu infrastructura?

Cei de Ford au facut, totusi, o observatie. Ei au solicitat autoritatilor romane sa imbunatateasca infrastructura rutiera, astfel incat masinile produse la Craiova sa ajunga in conditii mai bune catre clienti.

“Producatorii auto din Romania se plang de multa vreme de infrastructura proasta de la noi; este foarte probabil ca decizia de a face o noua investitie in fabrica detinuta de americani la Craiova a venit la pachet cu o garantie din partea statului roman de a finaliza nu doar autostrada Craiova – Pitesti, ci mai ales Pitesti – Sibiu.

Atat pentru Ford, cat si pentru Dacia, cheia unui profit mai mare se regaseste in aceasta autostrada, Pitesti-Sibiu, care deschide drumul spre Occident”, a semnalat Romulus Oprica.

Autostrada Pitesti-Craiova inca nu are o data oficiala de pornire a lucrarilor.

In schimb, tronsonul Sibiu-Pitesti este in faza de alegere a traseului, la finalul anului va fi gata studiul de fezabilitate, iar lucrarile vor incepe in 2018 si se vor termina in 2021, dupa cum a precizat pentru Ziare.com ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *